martes, 14 de junio de 2016

A carpintería de ribeira busca o seu lugar

Faro de Vigo-A carpintería de ribeira busca o seu lugar.

A carpintería de ribeira busca o seu lugar

O sector, nunha situación económica límite, reivindica a construción de barcos de madeira pola súa "competitividade" e "sustentabilidade" fronte a outros materiais como a fibra ou o ferro

Alejandro Gándara 13.06.2016


Un barco a reparación no estaleiro de O Baladiño, en Cabana de Bergantiños. //David Fontán

Das máis de 100 de carpinterías de ribeira que proliferaron nas costas galegas, só vinte destes estaleiros tradicionais conseguen manterse en activo na actualidade, e a maioría deles fano a duras penas. As causas desta decadencia son variadas. Pesan motivos políticos e sociais, enmarcados nun contexto xeral negativo para a pesca galega. Malia isto, estes artesáns procuran renovar os seus servizos e diversificar as súas actividades mentres loitan por dignificar a construción en madeira fronte a outros materiais, como o ferro e o poliéster, que chegaron a estar subvencionados durante anos.

Nestes tempos, marcados polas présas e a procura do beneficio rápido, certos oficios do mundo tradicional resístense a desaparecer e intentan renovarse sen perder os seus valores. A carpintería de ribeira é un deles, malia atoparse ao borde do precipicio económico. Así o afirma Martín Senande, que leva case catro décadas construíndo embarcacións de madeira no Baladiño, o seu pequeno estaleiro situado no lugar de Taboído, en Cabana de Bergantiños, fronte á desembocadura do río Anllóns.

"Atopámonos nunha situación de precariedade total", lamenta Senande, que na actualidade se mantén en activo mediante a reparación e o mantemento de barcos, un oficio que combina co marisqueo e a comercialización de produtos do mar. Xa fai oito anos que non constrúe unha embarcación nova, cando nos "bos tempos" chegaba a facer tres ou catro ao ano.

"Tiven xente a traballar comigo aquí ata que foi o accidente do Prestige, pero desde aquel momento a construción con fibra (poliéster) tivo un impulso moi grande", relata este artesán, que aposta por limitar a fabricación nese material. "Os barcos de fibra deberían estar restrinxidos por lei, é un material imposible de reciclar, derivado do petróleo, non é sostible", censura Senande.

O Baladiño forma parte da Asociación Galega de Carpinterías de Ribeira (Agalcari), que agrupa as 20 empresas deste tipo que aínda existen en Galicia. O presidente desta organización, o rianxeiro Ramón Collazo, vai máis alá na súa crítica e culpa da decadencia do sector as subvencións que durante moitos anos se lles outorgaron ás embarcacións construídas con ferro e poliéster. "É unha desvantaxe que durou anos e que agora é moi difícil de remontar", lamenta Collazo, que indica que só tres das firmas que forman parte de Agalcari están a construír barcos nestes momentos.

Collazo, responsable de Estaleiros Catoira, asegura que, se o sector segue en pé, é porque soubo "renovarse". "Agora entregamos os barcos chave en man, polo que non só os construímos, senón que tamén montamos todos os compoñentes que nos pide o armador", explica.

O único que non cambia é o material, que Collazo defende con paixón. "Os barcos de madeira son competitivos en navegación e posúen unha gran estabilidade, xa que non precisan dun lastre artificial, como os de ferro ou fibra. Ademais, a madeira é un illante térmico excepcional, as embarcacións consumen moito menos e producen menos CO2", asegura, ao que Senande engade: "Xa desde o proceso de fabricación, requírese moita menos enerxía para transformar a madeira que outros materiais".

O arquitecto Óscar Fuertes defendeu recentemente a súa tese de doutoramento, titulada Las carpinterías de ribeira en Galicia: la recuperación de sus arquitecturas, na Universidade da Coruña. Durante a súa investigación, Fuertes decatouse de que as carpinterías de ribeira representan un tipo construtivo "único", propio do noroeste peninsular, pero con elementos comúns a outros estaleiros da costa atlántica.

"Trátase dunhas instalacións construídas polos propios carpinteiros, que repiten a mesma organización espacial e incorporan elementos da construción naval", explica o arquitecto, que lamenta que, dos "máis de 100" estaleiros tradicionais que chegaron a existir en Galicia, só unha ducia perduraron ata os nosos días. "A Administración non fixo todo o que podería por preservalos", critica. Neste sentido, o presidente de Agalcari relata como se viu forzado a construír un novo taller, xa que os recheos do porto de Rianxo obrigáronlle a abandonar o anterior estaleiro, edificado polo seu avó en 1920.

Martín Senande traballando no seu estaleiro. // David Fontán

Fuertes participou no proxecto Dorna, que estuda a posta en valor destes espazos, e defende como necesaria a súa catalogación e protección conxunta. No ámbito económico, propón novos usos complementarios á construción naval, como o aloxamento doutras actividades (clubes de vela, pesca deportiva), ou a súa integración no turismo cultural, mediante a creación de rutas de estaleiros. "Algúns compañeiros meus de Holanda sorprendéronse moito de que estes espazos non estean recuperados, como acontece no seu país", manifesta.

Malia apoiar estas iniciativas, os artesáns foxen do romanticismo: "Formamos parte do patrimonio, pero non queremos vivir no pasado, precisamos ter un sentido comercial pleno", asevera Collazo. Mentres, Senande engade que os carpinteiros de ribeira teñen "moito" que aportar á súa contorna, como labores mantemento do patrimonio existente ou das áreas recreativas. "É necesario que os concellos aposten por nós", expón este artesán, que nestes momentos lidera os traballos de rehabilitación dos muíños e os batáns do Mosquetín, no Concello de Vimianzo.

Regulamento
Para garantir o seu futuro, o sector loita pola aprobación dun regulamento específico e un selo de calidade para os seus barcos. Tamén esixe a creación dun programa formativo "sólido" para garantir o relevo xeracional. "Teño un aprendiz no meu estaleiro que está a estudar carpintería, pero en moitos sentidos a súa formación non ten nada que ver cos traballos que fai", asegura Collazo, que aposta por "favorecer" as prácticas no sector. Na actualidade, só o centro A Aixola, dependente da Xunta, imparte cursos de carpintería de ribeira, e Collazo apunta á Universidade para asumir o liderado nese sentido.


Pero as carencias deste sector enmárcanse nun contexto de decadencia xeral da pesca galega, que cada ano perde empregos e embarcacións: "Se seguimos a gobernar a pesca desta forma, non teremos futuro nin nós, nin ninguén, e iso si que sería unha traxedia para Galicia", resume Senande, que esixe solucións globais.

jueves, 19 de mayo de 2016

Nova Lei do Patrimonio Cultural de Galicia

Na nova lei do patrimonio cultural de Galicia (DOG Nº 92  do 2016/5/16) inclúense as fábricas de salgadura, as carpintarías de ribeira e as embarcacións tradicionais do litoral e dos ríos de Galicia como  parte dos bens que integran o patrimonio etnolóxico de Galicia, contemplando a posibilidade de ser declarados bens de interese cultural ou catalogalos.

Esperemos que isto sexa un paso adiante na nosa loita.





viernes, 29 de abril de 2016

A Roda no Eliseo.

O pasado luns o Eliseo recibiu a visita do grupo musical A Roda, na visita foi co gallo de realizar unha sesión fotográfica a bordo, encadrada dentro da súa nova campaña de promoción.



miércoles, 27 de abril de 2016

Paseo da Seara

Faro de Vigo-Costas confirma que la pasarela de Seara depende de Pontevedra y que el paseo requiere autorización.

Morrazoaldia-Costas de Madrid confirma “irregularidades” no inicio da tramitación do paseo de Seara.


Morrazoaldia.-

Costas de Madrid confirma “irregularidades” no inicio da tramitación do paseo de Seara

O edil de Urbanismo, Odilo Barreiro, reitera que é Costas a que pode autorizar a disposición dos terreos.

O goberno de Moaña recibiu un escrito de Costas de Madrid respondendo á demanda exposta polo concelleiro de Urbanimo e a alcaldesa durante o mes de marzo. Nela, explicábase o aprobado polo pleno da corporación en decembro de 2015, onde se solicitaba a caducidade inmediata e urxente das carpinterías de ribeira do paseo e a autorización para sobrevoar cunha pasarela de madeira a fronte das estruturas, de forma similar ao que ocorre no club de xubilados.

Na súa resposta, o organismo estatal remite a autorización da pasarela á Xefatura Provincial de Costas de Pontevedra e incide en que a execución está suxeita a previa concesión outorgada pola administración do Estado e que deberá solicitarse e tramitar segundo determina o Regulamento Xeral de Costas. “O escrito alerta sobre irregularidades cometidas na tramitación inicial do proxecto do Paseo de Seara”, reitera Odilo Barreiro.

O edil de Urbanismo resalta que o documento “demostra o que sempre defendeu o goberno actual de Moaña, é Costas quen pode autorizar a disposición dos terreos ao tratarse de dominio exclusivo dese organismo”. Barreiro apunta que co escrito compróbase que o anterior alcalde, José Fervenza, “manipulou á veciñanza co fin de crear un barullo e unha conflitividade que tapase as súas irregularidades e trapalladas”. O edil asegura que a xunta de goberno do PP ignorou un informe de Secretaría que establecía que non se podería sumar ao convenio sen que Costas do Estado expropiase ou caducase as concesións e terreos por onde discorre o paseo. Barreiro engade que Fervenza “debería pedir perdón pola nefasta instrumentalización” das obras do paseo de Seara e que “debería abandonar a vida política se tivese un pouco de vergoña”.

O responsable de Urbanismo recalca que o actual goberno traballará para que Costas do Estado e a Axencia Galega de Infraestruturas “desatasquen a situación actual” e regularícese segundo a lei para permitir un paseo pola beira do mar respectando as carpinterías de ribeira.

jueves, 25 de febrero de 2016

Paseo da Seara

Morrazoaldia-As protestas polo Paseo de Seara obrigan a suspender o pleno de Moaña.

Faro de Vigo-El pleno de Moaña, suspendido por el paseo de Seara.


Morrazoaldia.-

As protestas polo Paseo de Seara obrigan a suspender o pleno de Moaña

A corporación non puido celebrar a sesión ante as persoas que se manifestaban no salón. Santos lamenta que non se puidese aprobar o recoñecemento de crédito para pagar facturas pendentes a provedores.

Moaña non puido celebrar o pleno deste xoves convocado para as oito da tarde. Máis de medio centenar de persoas esperaron a que a alcaldesa, Leticia Santos, dese comezo á sesión plenaria para empezar a cantar, gritar e pitar a favor dun “paseo pola beira do mar”. Durante 20 minutos a corporación esperou a que esa parte do público tranquilizárase e tentar celebrar a sesión, aínda que finalmente tivo que ser suspendida ao continuarse a protesta pola situación actual do paseo. A alcaldesa, Leticia Santos, tentou dialogar con representantes da denominada ‘Plataforma Beiramar’ e trasladar a necesidade de celebrar a sesión e poder debater os puntos do día, ao que se negaron con cánticos e máis asubíos. “Ante o impedimento declaramos a suspensión do pleno”, foron as últimas palabras da alcaldesa tras reunirse con representantes de todos os grupos (BNG, PSOE, PP e XM) e analizar a situación.

Tras a suspensión, a alcaldesa de Moaña asegurou que “nós cremos no procedemento democrático, pero están impedindo que se desenvolva o pleno”. A suspensión ten como consecuencia que non se poida aprobar un expediente recoñecemento extraxudicial de crédito de 512.600 euros, que servirían para que o Concello pagase facturas pendentes desde o ano 2012 a comezos do 2015. “Impídese que se poida cumprir coas obrigas cos provedores”, lamentou Santos, algo que tamén matizou o edil de Facenda. Aldán Santamarina apuntou que “moitos veciños e veciñas estaban a esperar este pleno” e que estaban reservados 350.000 euros para comezar a pagar parte das facturas de anos anteriores a partir da primeira semana de marzo, pero que pola suspensión non poderá comezarse.

“Respectamos as manifestacións pero non a falta de respecto pola democracia”, sinalou Leticia Santos. A alcaldesa resaltou que “o Concello non vai gastar máis diñeiro en celebrar plenos”, polo que a orde do día incluirase na sesión plenaria do mes de marzo. A rexedora lembrou que Moaña tampouco se poderá adherir ao convenio de colaboración coa Deputación de Pontevedra para a implantación do servizo de recollida e tratamento de vehículos abandonados. Tampouco se puido aprobar unha moción do BNG, con motivo do Día Internacional da Muller do próximo 8 de marzo, a través da que se instaría á Xunta de Galicia a elaborar un Plan de Emprego que incluíse axudas específicas para a creación de empresas femininas.

Paseo da Seara

Faro de vigo-Costas irá por vía judicial para recuperar la concesión de los astilleros tradicionales.